هنر چرم دوزی

عنوان: گریزی بر تاریخچه و کار هنر چرم دوزی

همه ما هنگام خرید کیف و کفش و دیگر وسایل نظیر این دو تمایل داریم جنس چرم را انتخاب کنیم چرا که چرم هم کبفیت بالایی داشته و هم ظاهر شیک و زیبا و دوام بیشتری دارد. اما به دلیل تنوعی که امروزه در تولید چرم به وجود آمده انتخاب مقداری مشکل تر شده و هنگام خرید باید دقت بیشتری داشته باشیم.

استفاده از چرم و هنر چرم دوزی در ایران تاریخچه ای دیرین دارد وبه دلیل کیفیت و محبوبیتی که محصولات چرمی در بین مردم داشته همچنان رواج داشته و روز به روز پیشرفت های بیشتری در این زمینه حاصل می شود.

ما در این مقاله قصد داریم ابتدا تاریچه ای از هنر چرم دوزی را در ایران بیان کنیم و در ادامه این هنر زیبا را مورد بررسی قرار دهیم.

 

هنر چرم دوزی

 

دوره های آموزشی ما را تماشا کنید

^^ آموزش چرم دوزی از مقدماتی تا پیشرفته را از لینک بالا دریافت کنید ^^

 

تاریخچه هنر چرم دوزی در ایران

آثار باستانی به جا مانده در زمینه لباس و زره نشان می دهد که ایران یکی از اولین و  قدیمی ترین کشورهای جهان است که هنر چرم دوزی در آن رواج یافت.

بر حصب نوشته ابن یمین ایرانیان باستان از پوست حیواناتی مانند گوسفند، گاو و … برای نوشتن استفاده می کردند. از جمله اشاره هایی که در این زمینه می توان داشت نوشتن اوستا بر دوازده هزار قطعه پوست گاو و همچنین نوشته های پوستی که در اورامان کردستان یافت شد که در حال حاضر در موزه بریتانیا نگهداری می شود نشان می دهد که در دوره اشکانیان نیز از این هنر بی نظیر استفاده کرده اند.

طریقه ی واکس زدن و براق کردن محصولات چرمی

تولید و تجارت پوست و چرم در ایران در دوره عباسی رونق یافت که پس از حمله مغول ها رونق بیشتری یافت که با استفاده از پوست حیوانات مختلف برای ساخت لباس های زمستانی، شمشیر، افسار حیوانات و مشک استفاده می کردند و در دوره تیموری برای جلد کتاب ها و ساخت جلد های ضربی و سوخت بسیار استفاده می شد.

اولین کارخانه تولید چرم در ایران در شهر تبریز ساخته شد و پس از آن در همدان و تهران و اصفهان کارخانه های دیگری راه اندازی شدند.

انواع چرم در هنر چرم دوزی

با پیشرفت علم تنوع زیادی در تولید چرم ایجاد شد که در هنر چرم دوزی از آن ها استفاده می شود به طوری که می توان گفت چرم ها را به دو صورت تولید می کنند چرم طبیعی و چرم مصنوعی که به صورت مختصر آن ها را بررسی می کنیم.

چرم طبیعی

چرم های طبیعی را از دباغی و آماده سازی پوست حیوانات تولید می کنند که اگر چنانچه از پوست حیوانات حلال گوشت بدست آیند حلال و اگر از پوست حیوانات حرام گوشت بدست آیند حرام است که هر کدام کاربردهای خاص خود را دارند. این نوع چرم با توجه به کیفیت و استحکام به سه دسته سبک و نیمه سنگین و سنگین تقسیم می شوند که چرم سبک خیلی ظریف بوده و نگهداری  وسایل از این جنس مراقبت جدی را می طلبد.

هنر چرم دوزی

چرم نیمه سنگین در بازار جایگاه ویژه ای داشته که از پوست کروکودیل و شترمرغ بدست می آید و به دلیل کیفیت بالایی که دارند در ساخت کالاهای لوس به کار برده می شوند.

چرم سنگین یکی از بهترین و با کیفیت ترین چرم طبیعی موجود است که از پوست گاو، گوساله یا شتر حاصل می شود و از دوام بالایی برخوردار بوده و همین عامل باعث شده در تولید کیف و کفش که بیشتر در معرض آسیب قرار می گیرند به کار گرفته می شوند.

اجناس تولید شده از چرم طبیعی بسیار با کیفیت و زیبا بوده و و از قیمت بالایی نیز برخوردارند.

مراحل رنگ کردن لبه ی چرم

چرم مصنوعی

امروزه به دلیل قیمت بالای چرم طبیعی نوعی دیگر از چرم تولید شده است که اگرچه از کیفیت پایینی برخوردارند ولی به دلیل مناسب بودن قیمت آن ها و زیبایی ظاهری که دارند در تولید کیف، کفش، پالتو و روکش های صندلی به کار گرفته می شود. چرم مصنوعی معمولا از چرم گیاهی و چرم وگان گرفته می شود.

 

 

مراحل کار هنر چرم دوزی

هنر چرم دوزی هم نیز مانند سایر هنرها مراحل خاص خود را دارد که ما در اینجا به صورت تیتروار آن ها را بیان می کنیم.

  • تهیه الگو
  • انتقال الگو روی چرم
  • برش چرم
  • سمبه زدن
  • دوخت

هنر چرم دوزی

و در پایین می توان گفت شناخت و کار هنر چرم دوزی می تواند به عنوان یک هنر زیبا و حتی در حوزه تجارت نقش به سزایی داشته باشد و علاقه مندان به این هنر زیبا به راحتی می توانند این هنر را آموزش ببینند و در زندگی خود به کار بگیرند.

 

اینستاگرام ما را دنبال کنید

 

 

2 thoughts on “هنر چرم دوزی

  1. مهسا احمدی میگوید:

    در دنیای مد، چرم همیشه نشون دهنده یک سبک با ارزش و اصیل بوده. وقتی حرفش به سبک و استایل خفن می‌رسه، هیچی به پای استفاده از وسایل چرم نفیس، مثل یه کیف دستی خوشگل و با درجه یک، نمی‌رسه. تو مهمونی‌های رسمی یا قرارهای کاری، یک کیف چرم درجه یک نه تنها کاربردیه، بلکه باعث می‌شه کلی درخشش و استایل خاصی به آدم بده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد