آموزش چرم دوزی

ــ آموزش چرم دوزی در چرم برتر چگونه است؟

ــ چرم چیست؟

ــ چرم به چند نوع تقسیم می‌شود؟

ــ چرم مصنوعی چیست و به چه انواعی تقسیم می‌شود؟

ــ چرم طبیعی چیست و به چه انواعی تقسیم می‌شود؟

ــ در دوخت صنعتی چرم به چه مواردی باید توجه کرد؟

ــ در دوخت دستی چرم به چه مواردی باید توجه کرد؟

ــ آموزش چرم دوزی در چرم برتر چگونه است؟

مقدمه

در این به پرسش‌های مطرح شده پاسخ خواهیم داد و نکاتی در رابطه با آموزش چرم دوزی در اختیار شما قرار خواهیم داد.

قبل از اینکه در رابطه با آموزش چرم دوزی گفته شود، اجازه دهید تعریفی از چرم و انواع آن داشته باشیم.

 

▪️چرم چیست؟

‌چرم به ماده‌ای طبیعی گفته می‌شود که از پوست حیوانات تولید شده و از دوام و انعطاف بالایی برخوردار است. به عبارت دیگر، در عمل دباغی یک سری فرایند صورت می‌گیرد که بدین وسیله، پوست حیوانات که فسادپذیر هستند به ماده‌ای طبیعی و در عین حال پایدار، تبدیل خواهند شد.

آموزش چرم دوزی
انواع چرم

در سال‌های اخیر، افراد زیادی به سمت استفاده از چرم روی آورده‌اند و صنایع چرم سازی از رونق زیادی برخوردار شده‌اند. کاربرد چرم فقط در کیف، کفش، شلوار، دستکش و کاپشن خلاصه نمی‌شود بلکه از چرم میتوان برای وسایل جانبی مانند: جاکلیدی یا کمربند نیز استفاده کرد.

حال به نظر شما چرم چگونه تولید می‌شود؟ برای تولید چرم نیاز است که پوست جانوران قابلیت انعطاف پیدا کنند. به همین دلیل باید پوست جانوران با مواد گوناگونی مانند: پوست درخت صنوبر، سماق، کائوچو، بلوط و یا حتی برخی از مواد شیمیایی ترکیب شود تا بر اساس فرایند انجام گرفته، چرم تولید شود.

 

▪️چرم به چند نوع تقسیم می‌شود؟

به طور کلی چرم به دو نوع مصنوعی و طبیعی تقسیم می‌شود که هر یک تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. در ادامه شما را با ویژگی‌های چرم مصنوعی و چرم طبیعی آشنا خواهیم کرد و به شما گفته خواهد شد که چرم مصنوعی و چرم طبیعی چه انواعی را در بر می‌گیرند.

 

▪️چرم مصنوعی چیست و به چه انواعی تقسیم می‌شود؟

چرم مصنوعی (Faux Leather)، یک نمونه از چرم‌هایی است که در بازار به فروش میرسد. از این نوع چرم، برای ساختن وسایلی مانند صندلی، مبل و یا برخی از لوازم خانگی استفاده می‌شود.

هنگامی که چرم مصنوعی را با چرم طبیعی مقایسه می‌کنیم، میتوان مزیت‌هایی یافت. به عنوان مثال برای خرید چرم مصنوعی هزینه کمتری نیاز است افراد صرف کنند. همچنین ظاهر چرم مصنوعی به صورت یکنواخت است و میتوان بر روی آن طرح‌های مدنظر را چاپ کرد. چرم مصنوعی در رنگ‌های متنوعی در دسترس افراد قرار می‌گیرد. همچنین افراد برای آموزش چرم دوزی تمایل دارند از چرم مصنوعی استفاده کنند زیرا این نوع از چرم به راحتی برش می‌خورد و دوخت آسانی دارد.

چرم مصنوعی
چرم مصنوعی

همچنین هنگامی که سوزن از چرم مصنوعی رد می‌شود، پس از اتمام کار، جلب توجه کمتری می‌کند. البته چرم مصنوعی در مقایسه با چرم طبیعی از یک سری معایب نیز برخوردار می‌باشد به عنوان مثال چرم مصنوعی هر چند از دوام بالایی برخوردار است، اما به تدریج از زرق و برق آن کاسته می‌شود و ظاهری که در روز اول داشته است را نمی‌تواند با گذشت زمان، حفظ کند همچنین این نوع چرم به راحتی کش نمی‌خورد.

چرم مصنوعی با استفاده از مواد شیمیایی تولید می‌شود. برای اینکه چرم مصنوعی به تولید برسد، نیاز است یک فرایند طی شود. بر این اساس، در ابتدا به تهیه پوششی می‌پردازند که به صورت لایه لایه است. حال در مرحله بعد باید ماده‌ای پلیمری که به صورت مصنوعی است بر روی این پوششی که تهیه شده است، قرار گیرد. این کار باعث می‌شود چرم از استحکام بالایی برخوردار باشد.

 

حال در ادامه با چند نوع چرم مصنوعی آشنا خواهید شد:

ــ چرم اکلیلی:

این نوع از چرم مصنوعی در بازار با استقبال زیادی رو به رو بوده است و به این دلیل که در رنگ‌های گوناگون ارائه شده است، میتوان از آن به منظور تولید کیف، مبل و .. استفاده کرد. از دیگر ویژگی‌های این نوع از چرم مصنوعی میتوان به براق بودن سطح آن اشاره کرد. همچنین استحکامی که چرم اکلیلی دارد در فروش آن بی تاثیر نبوده است.

ــ چرم پلی اورتان:

نام دیگر چرم پلی اورتان، چرم PU می‌باشد. افراد زیادی از این نوع چرم استقبال می‌کنند زیرا هیچ گونه حساسیتی برای افراد به وجود نمی‌آورد و کیفیت و ظرافت فوق العاده‌ای دارد و بسیار نرم می‌باشد. چرم پلی اورتان بیشتر برای تولید لباس و یا مبلمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ــ چرم وینیل:

یکی دیگر از انواع چرم مصنوعی، چرم وینیل می‌باشد. این نوع چرم از انعطاف بالایی برخوردار است و بسیار لطیف می‌باشد. البته دقت داشته باشید هنگامی که انعطاف و لطافت این نوع چرم با چرم پلی اورتان مورد مقایسه قرار می‌گیرد، میتوان نمره کمتری به آن داد اما هنگامی که با انواع چرم‌های دیگر مقایسه شود، میتوان لطافت و انعطاف آن را تایید کرد. چرم وینیل هنگامی مورد استفاده قرار می‌گیرد که قصد داشته باشیم به تولید جلد و شیرازه بپردازیم.

ــ چرم طرح دار:

برای تولید این نوع چرم، باید فشار و حرارت بالایی به آن وارد شود. به این دلیل به این نوع چرم، چرم طرح دار گفته می‌شود که در طرح‌های گوناگونی مانند: طرح سنگی، طرح پوست مار، و .. ارائه شده است.

ــ چرم اشبالت:

برای اینکه چرم اشبالت، تولید شود نیاز است که دو نوع چرم طبیعی و مصنوعی را با یکدیگر ترکیب نماییم. از ویژگی‌های چرم اشبالت میتوان به دو رو بودن آن اشاره کرد. همچنین این نوع از چرم در رنگ‌های گوناگونی ارائه شده است. هنگامی که به ظاهر چرم اشبالت نگاه کنید آن را به شکل پرزدار خواهید دید. ضخامتی که این نوع از چرم مصنوعی دارد، بین ۵ تا ۸ میلی متر است.

▪️چرم طبیعی چیست و به چه انواعی تقسیم می‌شود؟

چرم طبیعی به چرمی گفته می‌شود که برای تولید آن از پوست حیواناتی مانند: گاومیش، شتر، بز، گاو، گوسفند و … استفاده می‌شود. شاید با این صحنه رو به رو شده باشید که در زمان خرید چرم، فروشنده هنگامی که اجناس خود را برای شما معرفی میکند مدام می‌گوید این چرم طبیعی است با دستانت آن را لمس کن تا به کیفیت آن پی ببری!

حال بنظر شما چه دلایلی باعث شده است که در مغازه‌ها، فروشندگان زمان زیادی برای معرفی محصولات چرم و خریداران زمان زیادی را برای خرید محصولات چرم طبیعی صرف کنند؟ دلایل زیادی وجود دارد که باعث شده است افراد به سمت استفاده از چرم طبیعی روی آورند به عنوان مثال مقاومت بالا و شیک بودن نمونه‌ای از این دلایل محسوب می‌شوند.

چرم طبیعی را میتوان به صورت کلی به سه نوع تقسیم کرد که عبارتند از:

– چرم سبک

ـ چرم نیمه سبک

ـ چرم سنگین

 

حال در ادامه با ویژگی هر یک از این سه نوع چرم طبیعی آشنا خواهید شد.

ــ چرم سبک:

برای تولید چرم سبک از پوست حیواناتی مانند: بره، بزغاله، بز و یا گوسفند استفاده می‌شود. هنگامی که چرم سبک را با دیگر انواع چرم مقایسه می‌کنیم، خواهیم فهمید که این نوع چرم خیلی نازک است و یا به عبارت دیگر از ضخامت کمی برخوردار است و همین دلیل باعث شده که این نوع چرم با نام چرم سبک شناخته شود. وزن کمی که این نوع چرم دارد باعث شده است که از آن در تولید کلاه و یا لباس‌های گوناگون استفاده شود. این نوع از چرم طبیعی برای ساخت محصولات گوناگونی از جمله کاپشن، دستکش و … استفاده می‌شود و همچنین اگر کسی قصد داشته باشد برای آستری کفش و یا لباس از چرم سبک استفاده کند، می‌تواند نمونه‌هایی از چرم سبک که از کیفیت پایین‌تری برخوردار هستند را انتخاب نماید و برای این قسمت‌ها مورد استفاده قرار دهد.

ــ چرم نیمه سنگین:

برای تولید این نوع از چرم، از پوست حیواناتی مانند شترمرغ استفاده می‌شود. همچنین در برخی موارد، پوست حیواناتی مانند کروکدیل نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. همانطور که متوجه شدید برای تولید این نوع از چرم از پوست حیواناتی استفاده می‌شود که زیاد در دسترس نیستند به همین دلیل این نوع از چرم در بازار کمتر دیده می‌شود و بیشتر هنگامی که افراد قصد تولید محصولات تزئیتی را داشته باشند این نوع چرم را انتخاب می‌کنند. البته دقت داشته باشید این نوع چرم در مقایسه با انواع دیگر قیمت بالاتری دارد.

ــ چرم سنگین:

برای تولید این نوع چرم از پوست حیواناتی مانند: گوساله، شتر و یا گاومیش استفاده می‌شود. این چرم در مقایسه با دیگر انواع چرم، بیشترین استفاده را دارد. همچنین برخورداری از ویژگی‌هایی مانند استحکام و دوام بالا باعث شده است که در تولید انواع کیف دستی، کفش و … مورد استفاده قرار گیرد.

▪️در دوخت صنعتی چرم به چه مواردی باید توجه کرد؟

همانطور که می‌دانید، چرم از بافت پر و ضخیمی برخوردار است و بسیار محکم می‌باشد. به همین دلیل در برخی موارد که قصد داریم آموزش چرم دوزی داشته باشیم، نمی‌شود به صورت دستی پارچه‌های چرم را به یکدیگر متصل کرد و نیاز است که از روش دوخت صنعتی استفاده نماییم. البته به این دلیل که چرم از هزینه بالایی برخوردار است نیاز است که این کار با دقت بالایی انجام شود تا آسیبی به پارچه‌ها وارد نشود. دوخت صنعتی چرم باعث می‌شود بتوانید پارچه و الگو را با یکدیگر انطباق دهید و دوختی صاف داشته باشید.

در ابتدای کار به موارد گوناگونی باید توجه داشته باشید به عنوان مثال دوخت صنعتی چرم باید بر اساس یک سری اصول انجام شود تا نتیجه‌ی خوبی حاصل شود. مهم‌ترین اصل این است که شما آموزش چرم دوزی را به طور کامل فرا گرفته باشید. همچنین در دوخت صنعتی چرم، توجه به الگوها بسیار مهم است و باید چرم را بر روی قسمتی که مدنظرتان است بگذارید و سپس بر اساس الگو، پارچه را جابجا کنید تا به وسیله کوک‌هایی که ایجاد می‌شوند، پارچه‌های مورد نظر به یکدیگر متصل شوند.

▪️در دوخت دستی چرم به چه مواردی باید توجه کرد؟

دوخت چرم با دست شاید در ابتدا بسیار ساده به نظر برسد اما باید بر اساس یک سری اصول پیش رفت تا محصول تولید شده از کیفیت بالا و در عین حال دوخت زیبایی برخوردار باشد. دوخت دستی چرم در مقایسه با دوخت صنعتی نیاز به ابزار بسیار کمتری دارد اما دقتی که افراد در این روش باید داشته باشند بسیار بالاست.

▪️چرم برتر
چرم برتر از متخصصانی تشکیل شده که سالیان متمادی در زمینه تولید محصولات چرم فعالیت داشته‌اند و اینک با تجربه‌ای که کسب کرده‌اند، می‌توانند بهترین محصولات را تولید و وارد بازار نمایند.
مجموعه چرم برتر در این جهت که بتواند به شما در تولید کیف چرم کمک نماید، اقدام به تولید ویدئوهای آموزشی کرده است تا کاربران بتوانند با تماشای آن‌ها با نحوه دوخت کیف‌های گوناگون آشنا شوند و بدانند برای دوخت هر نوع کیف به چه نکاتی باید توجه داشته باشند. همچنین میتواند الگوهایی را در اختیار شما قرار دهد که به صورت دقیق برش خورده‌اند.
بسته‌های نیمه آماده یکی دیگر از محصولات چرم برتر می‌باشند که با تهیه آن‌ها می‌توانید سرعت کار خود را چندین برابر نمایید.

آموزش چرم دوزی در چرم برتر چگونه است؟

همانطور که می‌دانید، اینکه چرم دوزی بر اساس دوخت تمیز باشد بسیار مهم است و در صورتی شما می‌توانید در این حرفه، موفق باشید که آموزش چرم دوزی را به درستی فرا گرفته باشید و بدانید در این مسیر به چه مواردی باید توجه داشته باشید.

ممکن است شما آموزش چرم دوزی ندیده باشید و حال به دنبال روشی حرفه‌ای برای آموزش چرم دوزی باشید. پیشنهاد ما به شما تهیه ویدئوهای آموزش چرم دوزی در چرم برتر می‌باشد. در این ویدئوهای آموزشی، صفر تا صد چرم دوزی به شما آموزش داده می‌شود از نخ کردن سوزن تا دوخت حرفه ای چرم. شما با طریقه سوزن نخ کردن آشنا می‌شوید و خواهید آموخت چگونه باید از نخ و سوزن که مهم‌ترین ابزار شماست، استفاده نمایید تا به درستی بر روی محصولات چرم، کوک زده شود و محصولات تولیدی از کیفیت و استحکام بالایی برخوردار باشند.

همچنین شما می‌آموزید برای تولید هر نوع کیف، باید از چه دوختی استفاده کنید و چه ترفندها و راهکارهایی را باید در چرم دوزی رعایت کنید. پس از اینکه با ابزار و مقدمات چرم دوزی آشنا شدید، حال نوبت به آموزش چرم دوزی به صورت پیشرفته می‌رسد. یعنی شما در این مرحله، این توانایی را کسب کرده‌اید که بتوانید به تنهایی محصولاتی را تولید کنید که نسبتاً پیچیده هستند و سپس آن‌ها را وارد بازار کنید و کسب درامد داشته باشید.

 

دوره های پیشنهادی برای شما

کیان

برنا
آراد

صفحه ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

 

ویدئو های چرم برتر مهرسانا را در یوتیوب و آپارات دنبال کنید

آپارات

آپارات

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد